
Druhým a předposledním dílem pokračuje náš exkurz do Dungeons master guide a amerického rozboru hráčů. V tomto díle si projdme zbávající skupiny a ve třetím díle tento přeložený článek okomentuji.
Power gamer
Tento typ hráče si ze všeho nejvíce zakládá na získávání úrovní a posilování své postavy skrze získané úrovně. Nepřátele likviduje hlavně proto aby od nich získal jejich majetek a ten použil proti budoucím nepřátelům. Majetek a výbava se musí pravidelně zlepšovat. Hraní postavy nebo příběh je sekundární, nejdůležitější na hře jsou silné dovednosti a mocné magické předměty. každý hráč má v sobě trošku tohoto typu. V podstatě i princip samotného DnD stojí na tom, že postavy se zlepšují, stávají silnějšími a tedy zvládají dokončovat i obtížnější úkoly. Nic není špatného na tom, když si hru užíváte skrze čísla a dovednosti své postavy.
Power gamer...
- Optimalizuje si svoji postavu hlavně na bojová setkání (číselně)
- Zajímá se o lepší vybevení pro svoji postavu
- Tráví méně času příběhem a hraním postavy
- Preferuje souboje před ostatními herními elementy
Power gamera potěšíš (DM):
- Roleplayingové elementy odměňuj zkušenostmi, jako kdyby hráč splnil nějaký drobný úkol.
- Používej magické předměty, které mohou postavy získat
- Dodávej nové a nové možnosti pro využití předmětů a schopností postav
- Vkládej setkání, která vyžadují využívání číselných atributů postavy
Ujisti se, že:
- Tento hráč není o mnoho silnější než zbytek družiny
- Nesnaží se získat víc než ostatní
- Nekazí zábavu ostatním hráčům svými akcemi
Slayer (Zabiják)
Zabiják je velmi podobný typ jako Power gamer, ale je mnohem jednodušší ho uspokojit - stačí stavět do cesty nepřátelé, které je možno zlikvidovat. Možná se chce jen cítit bezpečně, možná mocně - každopádně nepřátele ve svém okolí nenechává dlouho naživu. Boje jsou v DnD velmi důležité. Hra může obsahovat i nějaké další aspekty, ale ty jsou pro zabijáka nedůležité. Velká část hráčů má DnD ráda pro jejich taktická pravidla. Mbnoho z nich rádo mlátí padouchy, zabiják to přímo vyžaduje.
Slayer (Zabiják)
- Optimalizuje hru podobně jako Power gamer
- Občas dělá jednoduchá rozhodnutí aby se dostal rychle do pořádné akce
- Tráví méně času příběhem a hraním postavy
- Chce bojovat s nepřáteli co možná nejčastěji
Zabijáka potěšíš (DM):
- Vložením nečekaného střetnutí do hry, když začíná být znuděný
- vkládáním jednoduchých i složitých bitev do hry
- Detailně popisuj jak vypadají zabijákovi akce, případně reakce protivníků
- Klidně tohoto hráče nechej sledovat iniciativu během boje. Tobě to pomůže ajeho to potěší (více vtáhne do souboje)
Ujisti se, že:
- zabiják neničí dobrodružství tím, že všechny a všechno zabíjí.
- Neshazuje sociální a jiná setkání v touze po dalším boji
Storyteller (Vypravěč)
Tento typ hráče považuje narativní složku hry za tu nejdůležitější. Hlavní jsou pro něj motivace postavy, popisy jejích akcí a podobně. hru vidí jako pokračující kroniku žijícího fantasy světa a on se těch příběhů účastní a chce vidět kam až budou pokračovat. Pro Vypravěče jsou pravidla jen prostředkem k udržení hry v mezích. tento typ hráče věří, že pokud se střetne narativní a pravidlová složka hry, zvítězí narativní. Pokračující příběh je důležitější než motivace postav.
Storyteller (vypravěč):
- Velmi často dělá propracované pozadí pro své postavy
- Tvrdě pracuje na tom, aby jeho postava parfektně zapadlado prostředí příběhu
- Miluje dramatické a napínavé scény
- Preferuje dobrodružství, která obsahují alespoň nějakou zápletku
vypravěče potěšíš (DM):
- Zapracováním jeho pozadí postavy do probíhajícího hraní (případně kampaně)
- Neboj se používat jeho propracované pozadí k definování prostředí a cozích postav. Proto to vypravěč všechno připravil
- Do každého herního dobrodružství vkládej alespoň nějakou zápletku
- dohodni se s ním a nechej ho vést kroniku vašich herních sezení
Ujisti se, že:
- Nesklouzává k tomu, že na sebe strhává všechnu pozornost během hry
- Nediktuje ostatním hráčům své vize a preference ohledně hraní
Thinker (Myslitel)
Myslitel nadevšechno miluje přemýšlení o zápletce příběhu, její pomalé rozplétání a dělání opatrných rozhodnutí kam dál. Velmi si užívá plánování opatrných akcí založených na minimálním risku a maximálním zisku. vyřešení zápletky přes geniální plánování je pro Myslitele mnohem důležitější než vyřešení roleplayiovou či bojovou cestou. V pravdě řečeno, Myslitel může být velmi užitečným taktikem v brutální bitvě.
Thinker (Myslitel):
- Bere každé setkání jako logickou hádanku, kterou musí vyřešit
- Volí své akce velmi opatrně, pro pozdější výhody
- Je poměrně spokojený, pokud dosáhne úspěchu bez zbytečného dramatu a komplikací
- Preferuje trávení času plánováním před hrdinskou akcí
Myslitele potěšíš (DM):
- Vkládej setkání (nebo přímo do setkání) problémy, které je potřeba vyřešit
- odměňuj taktiku a myšlení i ve hře
- Občas nechej jejich chytrý plán vyjít bez komplikací
- Klidně si od něho nech poradit ohledně nějakého úkoli, jeho řešení a podobně
Ujisti se, že:
- neříká ostatním hráčům co mají dělat
- Nezastavuje hru neustále za účelem promyšlení dalšího kroku
A Watcher (Divák)
Divák je občasný (i pravidelný hráč), který si chodí zahrát hlavně pro setkání s přáteli. často se stydí mluvit a hrát, občas je jen líný a raděj itedy hru zúčastněně sleduje. Chce se účastnit hry, ale nepotřebuje se do ní hluboce vcítit. Celkově nepotřebuje pravidla ani čísla, hra je pro něho pouze prostředek jak se setkávat s přáteli.
A Watcher (Divák):
- Hraje aby byl součástí družiny. často chodí ještě před začátkem hraní a povídá
- Není tolik vcítěndo hry, pomáhá udržet ostatní hráče v klidu
- Často zaplňuje pomyslnou díru v herní skupině
Diváka potěšíš (DM):
- Nikdy ho nenuť být více vcítěný do hry než chce on sám
- Věz, že on je spokojený se svým statusem diváka
- Trošku ho "nakopni" pokud si myslíš, že to je potřeba a pomůže mu to při hře
Ujisti se, že:
- Neruší ostatní hráče sledováním TV, hraním počítačových her nebo surfováním po webu
- Neodchází od stolu v závažných situacích